Bir İnsan Bir Peri, Tek Yürekler!

Beyza ERTEM

beyza.ertem@gmail.com

instagram.com/byzrtm

twitter.com/kivirkadin


Tiyatro ve sinema oyuncusu Sevtap Çapan’dan bir fantastik çocuk müzikali: Peri Kız Müzikali. Bir “çocuk oyunu” yahut “müzikli oyun” değil, replikleri şarkı sözlerinden oluşan -tam anlamıyla- bir müzikal.


Sevtap Çapan, Müjdat Gezen Sanat Merkezi oyunculuk bölümü mezunu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nda profesyonel oyunculuk hayatına başlayan Çapan, hem beyaz perdeden hem de televizyon dünyasından uzun yıllardır aşina olduğumuz isimlerden. Oyunculuğun yalnızca performans alanında yer almayan, oyunculuk eğitimi de veren Çapan’ın oyun yazarlığı, köşe yazarlığı ve yönetmenlik tecrübesi de var.


Peri Kız Müzikali’nin “Ön Deyiş” kısmında, “KENDİMCE” diye söze başlıyor Sevtap Çapan. Oldukça samimi bir üslupla bu kitabın yazım sürecinden bahsediyor. Okurların ve ilgililerin zihninden geçmesi muhtemel bir fikri de öngörüyor ve “çocuk oyunu” yazma meselesine değiniyor:



“‘Peri Kız Müzikali’ yazdığım ilk oyunum. Çocuk oyunlarına karşı her zaman bir zaafım ve sevgim vardı. Ne yazık ki tiyatrolardaki sistem yanlışlıkları, iyi olmayan ve öylesine yazılmışlık kokan oyun tekstleri, her sene (ki bu benim hayatımda on üç sene) bir çocuk oyununda benzer rolleri oynamak gibi sebeplerle çocuk oyunları, kâbusum olmuştu. Fakat bu sendromu atlatmış olmalıyım ki tiyatro metni yazmaya karar verdiğimde içimden ilk geçen, çocuk oyunu metni oldu. Yo, daha basit olmasından değil her zaman tam tersini düşündüğümden, belki de ‘Niçin bu şekilde olmasın?’ deme cesaretimi topladığımdan, yeni bir soluk arayışımdan veya çocukları çok sevmemden...”



Pozitif Yayınevi’nden çıkan Peri Kız Müzikali, temelde iyi ve kötünün savaşını konu edinmekte. Bunu çocukların ilgisini çekecek varlıklar üzerinden, çocuk ve gençlik dizileri ve filmlerinde sıklıkla karşılaştığımız bir figür olan “periler” üzerinden gerçekleştirmekte. Kalabalık bir şahıs kadrosuna sahip olmadığını söylemek mümkün. Bunu olumsuz bir nitelik olarak söylemediğim gibi, bir dezavantaj olarak da görmüyorum. Aksine çocukları ciddiye alan her oyunda olması gerektiği gibi özenle yazılmış kişiler. Sırf “çeşitlilik/görüntü” olsun diye değil (!). Malum ki, çocukların zihnini bulandırmak çok kolay ve hem çocuk edebiyatı hem de çocuk oyunları söz konusu olduğunda bu nadiren dikkate alınan bir mesele... Çapan titizliğiyle, çocuklara "birey" olarak yaklaşımıyla birçok meslektaşından ayrılıyor.


Kitabın başında hem kişilerin karakter analizini hem de sahneleme için kaydedilen notları görüyoruz. Öte yandan “Peri Dili Örnekleri” başlıklı bir kelime listesiyle karşılaşıyoruz. Kanaatimce metnin en ilgi çekici yanı da bu. Çapan, metinde kullanılan “ambrosine”, “delicia” gibi kelimelerin “Peri Dili” başlığıyla türlü kaynaklarda yer aldığını söylüyor.


Metne göre, oyunun başkişisi olarak değerlendirilebilecek Peri Kız, her perinin belirli bir yaşa geldikten sonra girdiği ve görevleri başarılı bir şekilde yerine getirdiğinde gerçek bir “iyilik perisi” olduğu sınavın son aşamasına geliyor. Karanlıkta kaybolmamak için mücadele veren ve kendini iyi ile kötünün savaşının orta yerinde bulan Peri Kız, küçük bir insana, Can’a, görünme hakkı kazanıyor ve onun da yardımıyla üzerindeki kara büyünün etkisinden kurtuluyor. Seslerle desteklenen bu hikâye “günümüzde” ve ilkbahar mevsiminde hayat buluyor ve 7 yaş (ve) üzeri için tasarlanmış. İki perdelik bu oyunun kişileri ise, Peri Kız, Can, Baş Peri (iyilik perilerinin başı), Kara Peri (kötülük perilerinin başı), Rüzgâr (perilerin sırdaşı), Bir Kara Peri (erkek), İyi Periler ve Kara Periler şeklinde sıralanabilir.


Çapan’ın “Son Deyiş”te belirttiği gibi, ülkemizde en yanlış anlaşılan türlerden biri müzikal oyun türü. Müzikli oyunlara müzikal denmekte ve özellikle çocuklar için tasarlanmış müzikallerin sayısı oldukça sınırlı. Tiyatro/oyun metinleri, senaryolar da yazın dünyasının bir parçası. Bu nedenle Peri Kız Müzikali’ne “metin odaklı” da yaklaşmalı. Ayrıca, Çapan’ın metnini, ne yazık ki neredeyse hiçbir dönemde gerekli ilgi ve desteği sağlayamadığımız çocuk edebiyatı literatürümüze bir katkı olarak da değerlendirmeli, kıymetini bilmeli. Fakat tüm bunların ötesinde Peri Kız Müzikali’nin bir “müzikal” olduğunu unutmamalı.


“Çocuk oyunları bir seyircinin doğuşu ya da ebediyen yok oluşudur.”


Meraklısına not:

2011 yılında kaleme alınan Peri Kız Müzikali, 2012 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları repertuvarına alındı, 2019-2020 Tiyatro sezonunda “Perikız” adı ve “Çocuk Müzikali” ibaresiyle Şehir Tiyatroları bünyesinde tek perde halinde dünya prömiyeri yaparak sahnelenmeye başladı.




Peri Kız Müzikali

Sevtap Çapan

Pozitif Yayınları

88 syf.

12 TL


Instagram

Matkap'a Katıl